Petra Jureňová Vlhová - Posolstvo svetla
Termín: od 25.6.2010, 17:00 do 5.9.2010, 17:00 denne okrem pondelka
Mgr. Art. Petra Jureňová Vlhová sa narodila 20. augusta 1980 v Považskej Bystrici. V rokoch 1995 – 1999 vyštudovala na Sklárskej škole úžitkového výtvarníctva v Lednických Rovniach, odbor výtvarné spracovanie skla, maľovanie a leptanie skla ( akad. soch. L. Pagáč, M. Zajíčková). V rokoch 1999 – 2005 absolvovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, oddelenie sklárskeho výtvarníctva (doc. akad. soch. J. Gavula, akad. soch. V. Oravec, akad. soch. M. Opálka). Venuje sa tvorbe umeleckého a úžitkového skla, dizajnérskej a interiérovej tvorbe zo skla, maľbe na sklo, tvorbe sklenených šperkov a voľnej maľbe. Pripravila niekoľko samostatných výstav (... 2003 – „Art Exhibition Prima“, Župný dom, Púchov; 2005 – „Sólo pre dušu“, sklo, dizajn, K – Gallery, Bratislava; 2008 - „Mandorla“,
K – Gallery, Bratislava).
Aktívne sa zúčastňuje kolektívnych výstav sklárskej i maliarskej tvorby na Slovensku i v zahraničí. Za svoje diela získala niekoľko domácich i medzinárodných ocenení. Žije a tvorí v Púchove. Petra Jureňová Vlhová, ktorá sa originalitou invenčného prejavu radí k pozoruhodným autorom najmladšej generácie sklárskeho umenia na Slovensku, sa profesionálnemu spracovaniu skla v jeho úžitkovej i umeleckej podobe venuje už od roku 1995. Za ten čas vytvorila zaujímavé dizajnérske solitéry i úžitkové originály. Pre mladú autorku nie je sklo neosobný a krehký materiál. Vždy ho považovala za živú, pulzujúcu a dynamickú hmotu, ktorá dýcha, rozlieva sa, mení tvary.
Jej sklenené objekty majú živočíšny, biomorfný, tvarovo členitý a variabilný bunečný základ, v ktorom pulzuje život. Zaujali ju tajomstvá zrodu, vzniku a nekonečných metamorfóz života. Dlhodobo, od začiatku tvorby zostáva pre ňu určujúcou témou neustále napätie dvoch protikladov, jin a jang, ktoré ženú ľudstvo vpred a sú zdrojom energie. Akoby prostredníctvom svojich diel chcela preniknúť až k podstate bytia. Hľadá vzájomné väzby, symboly a súvislosti, konfrontáciu jednoduchosti a zložitosti, vedomia a podvedomia. V metaforách jej najnovších sklenených príbehov sa objavujú predovšetkým paralely svetla a tmy, dňa a noci, hybných síl večného kolobehu prírody. Sklenené substancie však ožívajú najmä prostredníctvom farieb, ktorými ich autorka maliarsky dotvára. Preferuje kontrastné kombinácie farieb a drahých kovov. Práve platina, či zlato, vo vzájomnej kombinácii dramatickej červenej a čiernej, mení bežné sklenené médium v tajomné exkluzívne objekty.
Stenami farebného skla prenikajú vzájomne sa prelínajúce, svetelne pôsobivé vlásočnice kapilár, línií, štruktúr a sietí, ktoré spája v mnohorakej obraznosti. Akoby hmotu a matériu chcela pretaviť v nehmotné duchovno. Autorka tak do svojich objektov vkladá vlastné filozoficko - symbolické posolstvá a ponúka divákovi ďalšie netušené asociácie. Svoje tvorivé vízie koncentruje do originálne umelecky spracovaných a zároveň divácky atraktívnych, sugestívnych inštalácií vrstvených objektov (mís, váz, pohárov a svietnikov), na pomedzí voľnej umeleckej tvorby a úžitkového dizajnu. V duchu vlastného presvedčenia, že umenie potrebuje okolo seba ľudí, aby mohlo existovať, sú mnohé z jej dizajnérskych solitérov i objektov voľnej tvorby určené na konkrétne použitie.
Aktívne sa zúčastňuje kolektívnych výstav sklárskej i maliarskej tvorby na Slovensku i v zahraničí. Za svoje diela získala niekoľko domácich i medzinárodných ocenení. Žije a tvorí v Púchove. Petra Jureňová Vlhová, ktorá sa originalitou invenčného prejavu radí k pozoruhodným autorom najmladšej generácie sklárskeho umenia na Slovensku, sa profesionálnemu spracovaniu skla v jeho úžitkovej i umeleckej podobe venuje už od roku 1995. Za ten čas vytvorila zaujímavé dizajnérske solitéry i úžitkové originály. Pre mladú autorku nie je sklo neosobný a krehký materiál. Vždy ho považovala za živú, pulzujúcu a dynamickú hmotu, ktorá dýcha, rozlieva sa, mení tvary.
Jej sklenené objekty majú živočíšny, biomorfný, tvarovo členitý a variabilný bunečný základ, v ktorom pulzuje život. Zaujali ju tajomstvá zrodu, vzniku a nekonečných metamorfóz života. Dlhodobo, od začiatku tvorby zostáva pre ňu určujúcou témou neustále napätie dvoch protikladov, jin a jang, ktoré ženú ľudstvo vpred a sú zdrojom energie. Akoby prostredníctvom svojich diel chcela preniknúť až k podstate bytia. Hľadá vzájomné väzby, symboly a súvislosti, konfrontáciu jednoduchosti a zložitosti, vedomia a podvedomia. V metaforách jej najnovších sklenených príbehov sa objavujú predovšetkým paralely svetla a tmy, dňa a noci, hybných síl večného kolobehu prírody. Sklenené substancie však ožívajú najmä prostredníctvom farieb, ktorými ich autorka maliarsky dotvára. Preferuje kontrastné kombinácie farieb a drahých kovov. Práve platina, či zlato, vo vzájomnej kombinácii dramatickej červenej a čiernej, mení bežné sklenené médium v tajomné exkluzívne objekty.
Stenami farebného skla prenikajú vzájomne sa prelínajúce, svetelne pôsobivé vlásočnice kapilár, línií, štruktúr a sietí, ktoré spája v mnohorakej obraznosti. Akoby hmotu a matériu chcela pretaviť v nehmotné duchovno. Autorka tak do svojich objektov vkladá vlastné filozoficko - symbolické posolstvá a ponúka divákovi ďalšie netušené asociácie. Svoje tvorivé vízie koncentruje do originálne umelecky spracovaných a zároveň divácky atraktívnych, sugestívnych inštalácií vrstvených objektov (mís, váz, pohárov a svietnikov), na pomedzí voľnej umeleckej tvorby a úžitkového dizajnu. V duchu vlastného presvedčenia, že umenie potrebuje okolo seba ľudí, aby mohlo existovať, sú mnohé z jej dizajnérskych solitérov i objektov voľnej tvorby určené na konkrétne použitie.