Igor Kalný - Nič než umelec
Igor Kalný / Nič než umelec „Mojou ambíciou nie je poúčať druhých. Ja chcem iba poukázať na to, že život sa skladá z pohybu... Putovaním čosi získavame, čohosi sa vzdávame. Niekedy až spätne chápeme prežité.“ I. K.
Igor Kalný (1957, Trenčín – 1987, Bratislava) patrí k výtvarníkom, ktorých tvorbu nemožno vnímať oddelene od ich životného príbehu, prežitého v atmosfére neslobody obdobia normalizácie. Je to príbeh mladého človeka, pre ktorého bolo vyjadrenie tvorivého nepokoja v jeho hravosti i závažnosti naliehavou potrebou a osobitým spôsobom reflexie sveta. Na neoficiálnu výtvarnú scénu vstúpil Kalný koncom 70. rokov 20. storočia ako dvadsaťročný a tvorbou sa priklonil ku generačne starším kolegom okruhu analytických tendencií (I. Minárik, O. Laubert, D. Tóth, M. Bočkay, M. Mudroch a i.). Jeho osobitá výtvarná cesta bola formovaná konceptuálnymi podnetmi aj kontaktom s českou a moravskou scénou (D. Chatrný, J. Steklík, J. Valoch). Pohybovala sa na pomedzí hudby, poézie, privátnych akcií, happeningov, maľby a kresby ako charakteristickým spôsobom jeho vyjadrenia. Farebnými ceruzkami, grafitom a tušom pokrýval papier opakovanými a prerušovanými líniami, pomocou detských razítok s motívom domácich zvieratiek od konca 70. rokov vytváral charakteristické pečiatkové kresby, (ilustroval nimi samizdatové vydanie Orwellovej Farmy zvierat). V následných cykloch pred polovicou 80. rokov začal v tvorbe používať predmety denného použitia, ktorých siluetu obkresľoval na papier. Paralelne gestickými ťahmi ceruzky obkružoval aj časti vlastného tela – ruky, nohy, až sa napokon v jedinečných autoportrétoch (a zároveň body-artových performanciách), ktoré tvoria vrchol jeho tvorby, obkreslil celý. Výstava ponúka viacero rozmerov Kalného tvorby a jeho uvažovania. Poukazuje na pevné zázemie umelcov, vytvárajúce v časoch totalitného režimu „ostrovy pozitívnej deviácie“ , aj na rodinné prostredie, voči ktorému sa Kalný ako mladý človek vyhraňoval, no zároveň ho formovalo. Skrytý dialóg s profesiou otca, publicistu Slava Kalného, šéfredaktora Smeny v rokoch 1965 – 1968 a mamy Valérie Kalnej, metodičky matematiky, môžeme vystopovať aj v Kalného tvorbe, ktorá pozostáva zo stoviek kresieb. Vznikala v krátkom, no o to intenzívnejšom, tvorivou prácou naplnenom období jedného desaťročia, v rozmedzí rokov 1977 až 1987. Je v nich prítomné napätie medzi intimitou a extrovertnosťou, poriadkom a chaosom, konkrétnym a abstraktným, uchopiteľným a tajomným. Vďaka hľadaniu ich vyváženosti nesie tvorba Igora Kalného nadčasové posolstvo, ktorým prehovára aj dnes k nám.
Daniela Čarná
Názov výstavy vychádza z textu Roberta Cypricha „Škola paradoxu v cause Igor“ (1988)
Igor Kalný (1957 Trenčín - 1987 Bratislava) študoval na Strednej priemyselnej škole grafickej v Bratislave, v poslednom ročníku bol jeho pedagógom Ľubomír Ďurček. Od konca 70. rokov pôsobil na neoficiálnej výtvarnej scéne, pravidelne sa zúčastňoval Majstrovstiev Bratislavy v posune artefaktu iniciovaných Deziderom Tóthom (1979 - 1986), zapojil sa do akcie Joska Skalníka Minisalón (1984) a udržiaval kontakty s českou a moravskou scénou (Dalibor Chatrný, Jan Steklík, Václav Stratil, Jiří Valoch). Pohyboval sa v okruhu výtvarníkov analytických tendencií neskoršej Skupiny A-R (Marián Mudroch, Milan Bočkay, Klára Bočkayová, Igor Minárik, Otis Laubert, Dezider Tóth a i.) a okruhu literátov a aktérov alternatívnej kultúry (Oleg Pastier, Ráchel Archleb, Tomáš Petřivý, Ján Budaj, František Mikloško), s Pepom Schottlom založil alternatívne teleso CUCU. Vystavoval od roku 1979, jeho tvorba sa nachádza vo verejných aj súkromných zbierkach (SNG, GMB Bratislava, PGU Žilina, GMAB Trenčín, SSG Banská Bystrica a i.). Po roku 1989 bol zastúpený na väčšine veľkých prierezových výstav doma aj v zahraničí (napr. Kunst Europa, Kunstverein Lingen, 1991; 20. storočie, SNG, 2000; Umenie akcie, SNG, 2001 a i.) Samostatne vystavoval v Csemadoku, Bratislava, 1981; GMB Bratislava, 1988, 2005; PGU Žilina, 1995; SGBB Banská Bystrica, 2006, Galéria Z, Bratislava, 2008, GMAB Trenčín, 2009; White & Weiss Gallery, Bratislava a i. V r. 2006 bola po ňom pomenovaná cena udeľovaná slovenským výtvarníkom na Salóne mladých v Zlíne, v roku 2008 vyšla jeho monografia.
Výstava Igor Kalný / Nič než umelec je aktivitou projektu S koreňmi v Trenčíne, ktorý je súčasťou Trenčín 2026. Trenčín 2026 finančne podporujú Mesto Trenčín, Trenčiansky samosprávny kraj a Ministerstvo kultúry SR. Partnerom je Európska únia.
Na podujatí sa budú vyhotovovať foto a video záznamy, ktoré neskôr budú zverejnené.
