Ivona Žirková: od detailu .... k ilúzii
Termín: od 29.4.2016, 17:00 do 5.6.2016, 17:00 denne okrem pondelka
Ivona Žirková ( nar. 1978, žije a tvorí v Martine) je príslušníčkou mladej generácie umelcov vstupujúcich do kontextu súčasného výtvarného umenia po roku 2000, v období, kedy maľba opätovne získala a dodnes si udržuje významné postavenie. Spomedzi rovesníkov sa vymedzuje osobitým autorským programom, na našej výtvarnej scéne ojedinelým.
Vystavovať začala už počas štúdií na VŠVU v Bratislave. Od roku 2002 svoju tvorbu predstavila na dvanástich samostatných výstavách na Slovensku i v zahraničí, ktoré jej priniesli rešpekt a uznanie na súčasnej umeleckej scéne.
Za svoje maľby získala niekoľko ocenení ( Cena rektora VŠVU, 2003 a Cena nadácie VÚB za 2. miesto v prvom roku súťaže MAĽBA, 2006 ). Zároveň sa stala niekoľkonásobnou finalistkou nasledujúcich ročníkov tejto súťaže, určenej pre mladých výtvarníkov do 35. rokov.
Výstava ...od detailu...k ilúzii v názve pomenováva charakteristiku maliarskeho smerovania Ivony Žirkovej, ktorá je bez zásadných vybočení aktuálna dodnes.
Už počas štúdia v Ateliéri voľnej tvorby u prof. Daniela Fischera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave ( 1997 – 2003 ) sa vyprofilovala ako autorka, ktorá vo svojich dielach dôsledne vychádza z fotorealistickej a hyperrealistickej maľby, v ktorej prepája konceptuálne prvky so štrukturálnymi abstrahujúcimi postupmi. Vo svojej tvorbe sa zaoberá niekoľkými témami, ktoré rokmi variuje. Najmä téme vody sa venuje dlhodobo, už od študentských čias. Skúma jej svetelné a pohybové vlastnosti raz v kontakte s prírodnou, inokedy figurálnou tematikou. Vychádza z mnohonásobne, do veľkoformátových plátien zväčšených detailov, priam mikroskopických záznamov flóry (listov, tráv, okvetných lístkov...), fauny, alebo atmosferických javov. Zaujíma ju výrazové pôsobenie z rôznych uhlov zobrazovaných portrétov, autoportrétov. Tiež aktov ponorených do vody, či zahalených do priesvitných textílií a iných priehľadných materiálov. Dosahuje tak iluzívne a abstrahujúce presahy, v ktorých nájdeme presvedčivé odkazy aj na výtvarné smery minimalizmu a informelu ( ilúzia prázdneho maliarskeho plátna natiahnutého na obraze - „Plátno na plátne“, olej, 2010, „Pred začatím“, olej, 2010 ) .
Jedinečnosť a originalita Žirkovej veľkoformátových malieb tkvie v ich premyslenej iluzívnej mystifikácii reality a dokonale prepracovanom postupe výtvarného zobrazovania.
Výsledkom náročných maliarskych a myšlienkových procesov sú tak prekvapivé odhalenia, vnášajúce do Žirkovej malieb nadhľad a často vtipnú pointu.
Ela Porubänová