Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne

Nové akvizície

Každoročne rozširujeme náš zbierkový fond. Tnetokrát sa nám podarilo zakúpiť dielo od Pala Macha Obrazové vrstvy (2022, 156 x 60 x 80cm, digitálna fotografia na pretavenom skle, fúkané maľované sklo, tabuľové maľované sklo, kovové konštrukcie). Tvary nádob – pokálov sa v Machovej tvorbe objavujú už od roku 2003 napríklad v sérii Dobré nádoby, je to odkaz na jeho začiatky v sklárskej škole v Novom Bore, kde sa učil sklárskym remeselným technikám. S fotografiou začal experimentovať vďaka spolupráci s fotografkou Janou Hojstričovou, čo je dôkazom toho, že jeho umelecká tvorivosť nestagnuje, ale stále sa vyvíja a napreduje rôznymi smermi. Inštalácia nám evokuje vitrínu s dôležitými predmetmi, artefaktmi, vhodnými vystavenia a obdivovania. Na fotografiách sa nachádzajú zábery z autorovej záhrady, čím sa dielo stáva intímnejším a osobnejším. Druhou zakúpenou akvizíciou je 8 fotografií Roba Kočana zo série Tiene duchov (1998-2002, 40x59cm, čiernobiela fotografia na barytovom papieri). Cyklus TIENE DUCHOV je fotografovaný na čiernobiely film 6 x 9 cm a sú to montáže alebo dvojexpozície z dvoch negatívov na fotopapier v tmavej komore. Najskôr autor odfotil reálnu krajinu, potom vyvolal film a negatív tejto krajiny založil do zväčšováku a premietol si ho tak na biely papier, na ktorý kreslil ceruzou napríklad duchov v kruhu do krajiny v Arizone. Celý koncept cyklu Tiene duchov vznikov na fotografickom festivale v USA (1998), ktorého sa autor zúčastnil. Kresbu odfotil na ďalší film, vyvolal ho a následne tieto dva negatívy (reálny záber v Arizone a odfotenú kresbu tancujúcich duchov) naexponoval na jeden fotopapier. Čiže vytvoril dvojexpozíciu. Zároveň musel urobiť niekoľko expozičných skúšok, aby doladil dĺžku exponovania každého negatívu na výsledný spoločný obraz. Takto postupoval pri všetkých dielach z tejto série. Je to autorská originálna technika. Sú to čiernobiele fotografie, ručne zväčšené na barytovom papieri. Autor dodáva klasickým fotografiám krajiny či mesta auru nadpozemskosti, prekrýva reálny svet so svetom nadprirodzena, ale robí to tak citlivo, že na prvý pohľad vyvoláva zdanie autentickej fotografie bájnych bytostí. Robo Kočan ako výrazný predstaviteľ druhej Slovenskej novej vlny v časovom horizonte ďalšej dekády plynule nadväzuje na poetiku inscenovanej fotografie a zároveň vo svojej tvorbe prináša nový originálny prvok do vývoja slovenskej fotografickej moderny. Projekt bol realizovaný s finančnou podporou Fond na podporu umenia

Fotogaléria

9 fotografií