Galéria predstaví maľbu i fotografiu
Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne pripravuje dvojicu nových výstav. Pri príležitosti 110. výročia narodenia maliara Imra Weinera-Kráľa ponúkne svojim návštevníkom reprezentatívny prierez tvorbou tohto významného umelca. V tomto roku si pripomíname aj tridsať rokov od smrti trenčianskeho lekárnika a fotografa Jána Halašu. Jeho tvorba zachytená v zbierke Galérie M. A. Bazovského bude verejnosti predstavená na výstave s jednoduchým názvom: „Fotografie“. Umelecký fotograf, publicista a lekárnik Ján Halaša, ktorý patrí k hlavným predstaviteľom slovenskej amatérskej medzivojnovej a povojnovej fotografie. Svojím pozoruhodným fotografickým dielom a najmä pozitívnym životným postojom, zanechal v Trenčíne trvalú stopu. Viac ako polstoročie fotografoval a zaznamenával dnes už dávno zabudnutý dobový kolorit slovenskej krajiny, ale nezameniteľný obraz zanechal predovšetkým v lyrickom zobrazení prírody a vidieckeho života v trenčianskom kraji a jeho okolí. Vytvoril básnivý obraz až impresionisticky rozostrených krajinárskych a žánrových fotografií s motívmi starých ľudí a detí, často so sociálne – kritickým nábojom, ale aj prežiarený láskavým porozumením. Vystavený súbor prezentuje diela od konca 20-tych rokov až po druhú polovicu 60-tych rokov 20. storočia, teda približuje takmer päťdesiat rokov tvorby vitálneho umelca, ktorý prežil svoj život s optimizmom a svojským humorom.Samotná výstava dokumentuje krásy letnej i zimnej slovenskej krajiny, ale predovšetkým prírodné scenérie Trenčína, najmä poetickú atmosféru neďalekých sihotí v okolí rieky Váh. Pôsobivý je aj jeho pohľad na beckovský a trenčiansky hrad. Najemotívnejšie však pôsobia zábery zo života na vidieku v rázovitých obciach Horná Súča, Vršatecké Podhradie, Zliechov, či Čičmany z 30-tych a 40-tych rokov minulého storočia. Tu v plnom porozumení a citovom zaujatí zaznamenával všedný, sviatočný i zbožný život dedinského obyvateľstva a prostredníctvom nesmierne citlivých záberov vytvoril oslavu detstva a jeho bezstarostných hier, krásu mladosti, vrúcnosť materstva a napokon múdrosť staroby. Na malom priestore tak skomponoval humanistickú apoteózu života človeka, od počiatku po koniec, od svitania po súmrak.Svojím sociálnym cítením a poetickým vzťahom k slovenskému vidieku, mal tak blízko aj k významným slovenským fotografom Pavlovi Socháňovi a Karolovi Plickovi. V jeho tvorbe sa objavovali aj metaforické fotografické kompozície s filozofickým podtextom: Osamelý, 1933; Starosť kráča nad radosťou, 1938; Aj staroba pozná úsmev, 1942...Zámerom Galérie M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá má vo svojich zbierkach viac ako 100 Halašových umelecky hodnotných fotografií, je priblížiť verejnosti tvorbu tohto známeho fotografa a zároveň významného kultúrneho predstaviteľa trenčianskeho regiónu. V Galérii Miloša Alexandra Bazovského predstavujeme pri príležitosti 110. výročia narodenia Imra Weinera-Kráľa výber z jeho maliarskej tvorby rokov 1922 – 1975. Diela pochádzajú z viacerých slovenských galérií a súkromných zbierok. Počas celého umeleckého vývinu bolo výtvarné myslenie a umelecký prejav Imra Weinera-Kráľa poznamenaný úsilím spojiť lásku k Francúzsku s láskou k rodnému Slovensku. Zomknúť dva nezlučiteľné a nespojiteľné svety - francúzsku kultúru a slovenskú tradíciu. Chcel nájsť vzťah medzi snom a skutočnosťou, spomienkou a realitou, prírodou a človekom, spoločnosťou a národom. Narodil sa 26. októbra 1901 v Považskej Bystrici. V rokoch 1919 – 1922 študoval na Českom vysokom učení technickom architektúru a súbežne na Umelecko-priemyselnej škole maliarstvo v Prahe. O rok neskôr začal študovať maliarstvo na Akadémii výtvarných umení u profesora Rudolfa Döringa a Ludwiga Heupela-Siegena v Düsseldorfe a na Akadémii výtvarných umení v Berlíne. Rozhodujúce však pre Imra Weinera-Kráľa bolo štúdium v roku 1924 na École des Beaux-Arts u Cormona a na Akadémii Colarossi v ateliéri maľby a kresby v Paríži. Jeho prvé výtvarné diela boli ovplyvnené expresionizmom a kubizmom. Patril k tým slovenským umelcom, ktorí v tridsiatych rokoch tvorili pod vplyvom surrealizmu, taktiež realizoval prvú surrealistickú výstavu na Slovensku.Vo svojej výtvarnej tvorbe rád vyjadroval vzťah medzi reálnom a ireálnom, zobrazoval príbehy odzrkadľujúce minulosť a súčasnosť, spojenia lásky a rozchodu. Osobitou modifikáciou surrealizmu v maliarskom prejave Imra Weinera-Kráľa sa prelínajú rozličné perspektívy obrazového priestoru, časové roviny, zažité skúsenosti i snové predstavy. Už v období parížskeho pôsobenia (1939 - 1950) si vytvoril model asociatívne viazanej reality, v ktorej využíval simultaneitu pohľadov do krajiny, na človeka a ženu spätú s prírodou.Imro Weiner-Kráľ bol maliarom, kresliarom, grafikom, ilustrátorom a komentátorom kultúrneho, výtvarného a politického života. Zomrel 11.augusta 1978 v Bratislave.
Výstavy budú verejnosti prístupné od 22. októbra 2011.